reklama

Ochrana, ktorá zabíja (hudbu)

Hudobní piráti sú neschopní a nedokážu poďakovať Sony za šľachetný čin poškodzovania vlastnej značky v mene šírenia myšlienky hudby zadarmo. A tak to spravím ja napriek tomu, že nie som pirát: „Milé Sony, v mene všetkých pirátov, napaľovačov a sťahovačov (hudby, nie nábytku) by som ti chcel poďakovať za rozšírenie ich radov o ďalšie tisíce. Pevne verím v Tvoju ďalšiu spoluprácu a dúfam, že sa k Tebe postupne pridá aj EMI a spoločným úsilím dosiahnete tak minoritný podiel originálnych CD nosičov, že už sa bude dať hovoriť o hudbe zadarmo. Ďakujem Vám.“ Alebo o tom, ako vás hudobné nakladateľstvá presvedčia, že originálne CD si kúpi len blbec.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)

Bežný zákazník si kupuje originálne CD alebo "Dobrý deň. Volám sa Vterka a budem u vás bývať."
Keď som bol menší a zaúčal sa do tajov monštra (v tých časoch to naozaj bolo monštrum) zvaného počítač, tak som si počítačový vírus predstavoval asi ako Critters – malé, chlpaté zvieratko s tlamou plnou obrovských tesákov, ktorá zožerie všetko, na čo v počítači natrafí. Teraz už som veľký a viem, že vírus tak vôbec nevyzerá. Vírus je okrúhly, z jednej strany lesklý a väčšina ľudí si myslí, že si práve kúpila originálne CD od spoločnosti Sony BMG.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V skutočnosti je však firma Sony taká dobrá, že okrem hudby nám dodá aj malé zvieratko, ktoré sa vôbec nepýta, či ho chcete. Stačí vložiť CD do mechaniky počítača a šup! Už je tam! Zvieratko ľudia nazvali rootkit a v skutočnosti nie je vírom, lebo neškodí. V skutočnosti sa len spojí so s databázou Sony, do ktorej odošle sériové číslo CD, monitoruje procesy, ktoré vám v počítači bežia, čím ho samozrejme spomaľuje a ešte jedna maličkosť. Schováva sa. A to tak dobre, že ho nevidia ani antivíry. Sony je však kamarátske a pomáha komu len môže, preto aj ich rootkit pomáha každému. Napríklad vírusom, aby sa skryli pod jeho ochranné krídla. No nie je to skvelé?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No asi nie. A tak rootkit vymažeme. Ale čo to? Kde je moja mechanika? Že zmizla spolu s rootkitom? Gŕŕŕŕ! Sila zákazníka je všemocná, a tak sa Sony urýchlene ospravedlňuje a vydáva utilitku, ktorá dokáže ich rootkit odstrániť „korektne“. Ďalšiu dávku adrenalínu do žíl dodáva Sony tým, že na nájdenie ich úžasnej utilitky na ich stránkach si vyžaduje stopárske umenie hodné inšpektora Derricka spolupracujúceho s nesympatickým čoklom menom Rex.

Aby nebola nuda, tak nás Sony následne oblaží formulár, v ktorom na závere musíte súhlasiť s tým, že vaša emailová adresa môže byť použitá na zasielanie rôznych reklamných emailov (rozumej spamu). Bez toho sa k utilitke nedostanete. Ale veď kto by už len nechcel dostávať pravidelné upozornenia o novinkách z dielne umelcov, ktorí ho nezaujímajú, lebo keby hej, tak nepotrebuje reklamné maily?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj v Sony sú však len ľudia, a tak ich narýchlo zmajstrovaný programček obsahuje viac chýb než môj záverečný test z Lingvistickej charakteristiky súčasného anglického jazyka. Počítače padajú, Windowsy mrznú akoby za to platené boli a ľudia zúria. Vlastník originálneho CD sa nutne musí cítiť ako idiot. Dobrovoľne si kúpil CD, na ktorom sú úmyselne umelo vytvorené chyby, vďaka ktorým sa nedá originál prehrať na polovici starších autorádií a hi-fi veží. Ak je náhodou vlastníkom vymoženosti menom mp3 prehrávač, tak má smolu, lebo vďaka ochrane proti kopírovaniu si ho na mp3 prehrávač nenahrá. Z originálu sa nedá spraviť záloha, takže v prípade častého používania (alebo bývania na intráku) si môže do roka opäť kupovať originálku. V prípade, že má k počítaču pripojené kvalitné reproduktory (nič zvláštne v dobe, keď profesionálne zvukové karty stoja menej než jeden komponent hi-fi systému), tak si môže nechať zájsť chuť. Teda ak nechce do počítača kamaráta, ktorý bude odosielať dôverné informácie o ňom firme Sony, schovávať vírusy a spomaľovať počítač. Z bežného zákazníka sa nevyhnutne stáva nasr...srdený zákazník.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nasrdený „zákazník“ sťahuje alebo Nie som predsa sprostý
Jééj! Bývalý bežý zákazník si na internete všimol, že za dva týždne má vyjsť album jeho obľúbeného interpreta Báčika z Chochoľova. Skusmo zadáva jeho meno do svojho obľúbeného programu na vyhľadávanie v P2P sieťach a hľa! Album už je k dispozícii. Vďaka širokopásmovému pripojeniu, ktoré ho stojí niečo málo cez tisícku mesačne ho má stiahnutý za slabých 20 minút. MP3-ky majú VBR a vytvorené boli pomocou kodeku LAME. Na Slovensku žije možno desať ľudí, ktorí by počuli rozdiel oproti originálnemu CD.

Na rozdiel od originálneho CD ich však v priebehu pár sekúnd môže nahrať na mp3 prehrávač. Čisté CD stojí cca 10 korún, takže si hneď spraví jednu kópiu do veže a jednu do auta. Celé ho to stálo 20 korún za CD, pár minút jeho času a v konečnom efekte má najnovší album od svojho obľúbenca Báčika o dva týždne pred blbcami, ktorí si kúpia originál, ktorý si aj tak takmer nikde neprehrajú.

Záver alebo Kto teda (ne)zabíja hudbu?
Pred pár rokmi bežala na Slovensku aktivita proti pirátstvu s heslom: „Kopírovanie zabíja hudbu“ Kampaň to bola veľmi vtipná, chechtalo sa celé Slovensko. Veď v krajine, ktorá má tak silnú tradíciu „obohacovania sa“ (Kto nekradne, okráda vlastnú rodinu), a ktorá rieši problémy s miliardovými podvodmi, vystúpia hudobné nakladateľstvá s obratmi, ktoré sú trikrát väčšie ako je HDP Slovenska a začnú fňukať, že kvôli napaľovaniu ich deti umierajú od hladu a ovečky, o ktoré sa starajú (rozumej hudobní interpreti), nemajú na svoje obľúbené drogy. No nie je to tragédia?

Celé Slovensko ich krutý osud chytil za srdce, všetci si vstúpili do svedomia a prestali používať Napster. Stal sa totižto platenou službou...

Situácia sa medzitým trochu zmenila. Ľudia už toľko nenapaľujú, lebo doba sa mení a vysokorýchlostný internet umožňuje sťahovať hudbu oveľa pohodlnejšie než kedykoľvek predtým. Ľudia sú prispôsobiví, a tak sa vykašľali na napaľovanie. Nakúpili si mp3 prehrávače, veže prepojili s počítačmi a hudbu proste sťahujú.

A čo spravili hudobné nakladateľstvá? Nie, neznížili cenu CD (zahraničných). Nie, oni sa rozhodli znechutiť aj tých pár zákazníkov, čo im ostali. Vymýšľajú stále nové a nové ochrany proti kopírovaniu, ktoré sú viac otravné než vtipné, keďže ich prelomenie sa ráta na hodiny. Stále nechápu, že jediným spôsobom ako znížiť pirátstvo nie je neustále hádzanie polien pod nohy svojich zákazníkov, ale zníženie cien a maximálna ústretovosť voči zákazníkom. Nie, pirátstvo nikdy úplne nezmizne, ale len nízka cena albumov, ktoré budú tým pádom dostupné pre všetkých, zabezpečí, že pirátstvo klesne na prijateľnú úroveň. Kto si myslí, že jediná prijateľná úroveň je na nule, ten nežije v reálnom svete.

V reálnom svete sa nedá ponúkať produkt, ktorého presná kópia sa dá vyrobiť s minimálnymi nákladmi, za premrštenú cenu. Ako príklad, kadiaľ by sa mal uberať predaj hudby, by mohlo slúžiť iTunes. To je tá maximálna ústretovosť. Originál musí byť rovnako prístupný ako pirátska kópia. Predpokladám, že keby sa dala stiahnuť jedna pesnička dajme tomu za 20,-Sk, tak sa ich v konečnom efekte predá podstatne viac ako teraz. Kedy to hudobné nakladateľstvá pochopia je na nich. Isté je však jedno, ak sa nevzdajú svojich utkvelých predstáv, tak ich čaká neradostná budúcnosť.

PS: Pusu na čelo si zaslúžia ich české a slovenské pobočky, sú očividne súdnejšie, a preto predávajú albumy českých a slovenských interpretov za naozaj ľudovú cenu. Bravó!

Juraj Zámočník

Juraj Zámočník

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Krásny, šarmantný, inteligentný, rozhľadený a za každých okolností skromný... Zoznam autorových rubrík:  Zo života (môjho)For FriendsPostrehySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu